adultload.ws
Керівники секції:
Анна Клім-Клімашевська – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дидактики – лабораторії дошкільного виховання Природничо-гуманітарного університету (м. Седльце, Республіка Польща), дійсний член Міжнародної слов’янської академії освіти ім. Я. А. Коменського, дійсний член Міжнародної асоціації професорів слов’янських країн;

dovga tДовга Тетяна Яківна – кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

 

Анна Клим-Климашевска
(Седльце, Республика Польша)

Аннотация: Вероятно, что игры сопровождают людей от начала их жизни. Сохранились документы разных эпох и континентов, подтверждающие то, что игра является одним из древнейших видов человеческой активности. Самые важные принципы игры известны и сегодня. Популярность игр мы можем без преувеличения определить как сверхвременную. Работа и игра достаточно часто создают единство. Игра от работы отличается только порядком действий и отношением к ним. На первый план в игре выходит развлекательная деятельность и получение удовольствия от нее, а не потребность чему-то научиться. Учение в сочетании с игрой имеет значение для самого ребенка: вызывает у него радость и удовлетворение от реализованных занятий. Таким образом, игра является основной формой  воспитания дошкольников и играет важную роль в развитии активности маленького ребёнка, стремящегося к удовлетворению своих интеллектуальных, общественных и двигательных потребностей.

Ключевые слова: игрa, воспитание, ребенок, детский сад.

Abstract: Preschool education is the first stage of education and includes children from the age of 3 until they start primary school. It serves both a protective and an educational function. It provides an opportunity to play with others and learn in a safe, child-friendly environment suited to one's developmental needs. In the past, preschool education used to focus mainly on child care and activities, whereas now more attention is paid to a comprehensive development of child's personality. It is associated with an increase in the number of different activity forms, various types of plays and games, and development of child's interests. Preschool education is related to the term "playing" as it constitutes the basic form of activity of a child at that stage. Thanks to playing, children find out more about the surrounding world and social relations, develop their minds and the ability to act effectively, and their basic need to be active is satisfied. Furthermore, it allows them to assume positive emotional states and defuse emotional tension. Playing is a pleasant way of spending time; it is a game or entertainment. It is a kind of human activity which occurs throughout one's life in various forms. It is a crucial factor stimulating the process of preparing the child socially for both work and responsibilities. Playing appears at various stages of child's development and plays an important role. As an underlying form of activity of a preschool child it is natural, and as such, it engages children at various levels of intellectual development and of various personalities. It is an activity form characteristic of every child, owing to which it can, by means of reconstruction and processing in the real world, go over their experiences again and again while playing. Thanks to the above process said experiences are incorporated into long-term memory and child's mental system. The motif behind playing is the ability to go through various situations or events that had happened before in the child's cognitive world and in his observations of adult actions and behaviours. Motivation is key to child's attempts and efforts and has a direct effect on attitude shaping. Striving to gain a more and more complete experience and assuming social roles when playing is a renewable, endless source of game-like activities of every child.

Keywords: playing, upbringing, child, preschool.

Тетяна Довга
(Кіровоград, Україна)

Анотація. В статті представлено візуально-комунікативні характеристики особистісно-професійного іміджу вчителя. Розкрито сутність понять: "візуальна привабливість", "комунікативна привабливість". Охарактеризовано складники візуальної привабливості вчителя: зовнішній вигляд і педагогічний артистизм. Наведено вимоги до одягу як важливого елемента зовнішнього вигляду вчителя. Комунікативну привабливість педагога розкрито в контексті педагогічного спілкування та засобів його реалізації: комунікативних здібностей, комунікативними умінь та комунікативної поведінки. Показано роль комунікабельності та комунікативності як рис, що забезпечують ефективність професійно-педагогічної комунікації. Комунікативний імідж учителя визначено як комплекс візуально-комунікативних характеристик та професійно-педагогічних якостей.

Ключові слова: учитель, особистісно-професійний імідж, візуально-комунікативні характеристики, професійно-педагогічна комунікація, комунікативний імідж.

Аннотация. В статье представлены визуально-коммуникативные характеристики личностно-профессионального имиджа учителя. Раскрыта сущность понятий: "визуальная привлекательность", "коммуникативная привлекательность". Охарактеризованы составляющие визуальной привлекательности учителя: внешний вид и педагогический артистизм. Приведены требования к одежде как важному элементу внешнего вида учителя. Коммуникативная привлекательность педагога раскрыта в контексте педагогического общения и средств его реализации коммуникативных способностей, коммуникативных умений и коммуникативного поведения. Показана роль коммуникабельности и коммуникативности как черт, обеспечивающих эффективность профессионально-педагогической коммуникации. Коммуникативный имидж учителя определен как комплекс визуально-коммуникативных характеристик и профессионально-педагогических качеств.

Ключевые слова: учитель, личностно-профессиональный имидж, визуально-коммуникативные характеристики, профессионально-педагогическая коммуникация, коммуникативный имидж.

Abstract. In the article presented visual-communication characteristics personal-professional image of teacher. The meanings of the concepts «visual appeal», «communicative attraction» were disclosed. The components of the visual appeal of the teacher: the appearance of artistic and pedagogical was characterized. The requirements to clothing as an important element the teacher’s appearance were submitted. Communicative attractiveness teacher’s treatment was disclosed in the context of communication and means of implementing communication skills, communication skills and communicative behavior. The role of sociability and communication as the feature to ensure the effectiveness of professional pedagogical communication was showed. Communicative image of the teacher is defined as a set of visual communication features and professional-pedagogical skills.

Keywords: teacher, personal-professional image, visual communication characteristics, professional and pedagogical communication, the communicative image.

Шерман Михайло
(Херсон, Україна)
Безбах Олег
(Херсон, Україна)

Анотація. У статті проаналізовано навчальний план, освітньо-кваліфікаційну характеристику, освітньо-професійну програму професійної підготовки та структуру навчальних дисциплін, що безпосередньо забезпечують формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв. Виявлено розбіжності між вимогами інформаційного суспільства до професійної підготовки майбутніх судноводіїв та реальним станом викладання інформаційно-технологічних дисциплін. Запропоновано на основі інтеграції інформаційно-технологічних дисциплін та дисциплін професійно-практичного напряму забезпечити опосередковане формування складових інформаційної культури курсантів морських ВНЗ у процесі вивчення ними дисциплін циклу професійної та практичної підготовки.

Ключові слова: інформаційна культура, інформаційне суспільство, професійна підготовка, майбутні судноводії, інформаційно-технологічні дисципліни.

Annotation.  A curriculum, educationally-qualifying description, educationally-professional program of professional preparation and structure of educational disciplines that provide forming of informative culture of future navigators directly, is analysed in the article.  Divergences are educed between the requirements of informative society to professional preparation of future navigators and real state of teaching of informatively-technological disciplines. It is suggested on the basis of integration of informatively-technological disciplines and disciplines of professionally-practical direction to provide the mediated forming of constituents of informative culture of students of marine institutions of higher learning in the process of study by them disciplines of cycle of professional and practical preparation.

Keywords: informative culture, informative society, professional preparation, future navigators, informatively-technological disciplines.

Тименко Людмила Василівна,
кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідуючий сектором координаційно-науково-дослідної президії НАПН України, м. Київ, Україна

Анотація. В статті висвітлюються основні вимоги щодо організації подорожей та експедицій з учнівською та студентською молоддю, категорії складності походів, їх види. Аналізується важливість ретельної підготовки керівника групи перед проведенням експедиції чи подорожей.

Аннотация. В статье освещаются основные требования по организации путешествий и экспедиций с учениками и студентами, категории сложности походов, их виды. Анализируется важность тщательной подготовки руководителя группы перед проведением экспедиции или путешествий.

Abstract. The article highlights the main requirements to travel and expeditions to pupils and students, hiking difficulty, their types. Analyzes the importance of careful preparation before the team leader of the expedition or travel.

Трушкін Артем Павлович
(Полтава,Україна)

Стаття  присвячена ролі тренера як викладача у діяльності спортсмена або футбольної команди як людини, яка протягом усього терміну перебування спортсмена у спорті, несе відповідальність не лише за якість перебігу тренувального та змагального процесу, а й за формування спортсмена як професіонала та особистості. Правильно знайдений напрям роботи зумовлює виконання тренером певних функцій як керівника.

Ключові слова: керівництво, тренерська діяльність, стиль керівництва тренера, типи тренерів, тренер.

Статья посвящена роли тренера как преподавателя в деятельности спортсмена или футбольной команды как человека, который в течение всего срока пребывания спортсмена в спорте, несет ответственность не только за качество  тренировочного и соревновательного процесса, но и за формирование спортсмена как профессионала и личности. Правильно найденное направление работы предопределяет выполнение тренером определенных функций как руководителя.

Ключевые слова: руководство, тренерская деятельность, стили руководства тренера, типы тренеров,тренер.

The article is devoted to the role of a coach as a teacher in the activities of the football team or an athlete as a person who for the duration of stay in sport is not only responsible for the quality of training and competitive process, but also for the formation of a professional athlete and as a person.Correctly found the direction by the coach determines execution of certain functions as a leader.

Keywords: leadership, coaching activities, leadership style of the coach, types of coaches, coach.

С.А. Новописьменний
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка, Полтава, Україна

Анотація. Під час практикуму розглядаються проблеми виховання і формування здорового способу життя. Автор визначає шляхи удосконалення практичних методів роботи із означеної проблеми. Дослідником аналізуються проблеми збереження здоров’я дітей в умовах сучасної України. Зокрема автор розкриває і аналізує причини біологічних і психологічних відхилень у дітей дошкільного віку, учнів і студентів.

Ключові слова: здоров'я, формування, стан, професійний, особистість, рівень, вплив, зусилля.

Abstract. During the workshop the problems of education and a healthy lifestyle. The author identifies ways to improve the practices of a definite problem. Researcher examines the problem of preserving the health of children in today's Ukraine. In particular, the author reveals and analyzes the causes of biological and psychological abnormalities in preschool children, pupils and students.

Keywords: health, development, status, occupation, personality, level, impact force.

Аннотация. Во время практикума рассматриваются проблемы воспитания и формирования здорового образа жизни. Автор определяет пути совершенствования практических методов работы с этой проблемы. Исследователем анализируются проблемы сохранения здоровья детей в условиях современной Украины. В частности автор раскрывает и анализирует причины биологических и психологических отклонений у детей дошкольного возраста, учащихся и студентов.

Ключевые слова: здоровье, формирование, состояние, профессиональный, личность, уровень, влияние, усилия.

Анастасія Мельнік
(Кіровоград, Україна)

В статті здійснений аналіз змісту позакласної роботи учителів фізичної культури у початковій школі. Досліджено основні форми організації позакласної роботи. Проведений аналіз структурних характеристик позакласної роботи вчителя фізичної культури у початковій школі.

З’ясовано, що позакласна робота у початковій школі повинна спрямовуватись на адаптацію до навчання; зміцнення здоров’я, загартування, підвищення працездатності школярів; фізичний розвиток та озброєння життєво важливими руховими уміннями і навичками; формування звичок здорового способу життя, позитивного ставлення до фізичної культури та потреби в систематичних заняттях фізичними вправами.

Ключові слова: позакласна робота, початкова школа, школярі, фізична культура, вчитель, фізичні вправи, здоровий спосіб життя.

В статье осуществлен анализ содержания внеклассной работы учителей физической культуры в начальной школе. Определены основные формы организации внеклассной работы. Проведен анализ структурных характеристик внеклассной работы учителя физической культуры в начальной школе.

Выяснено, что внеклассная работа в начальной школе должна направляться на адаптацию к обучению; укрепление здоровья, закаливание, повышение работоспособности школьников; физическое развитие и вооружение жизненно важными двигательными умениями и навыками; формирование привычек здорового образа жизни, позитивного отношения к физической культуре и потребности в систематических занятиях физическими упражнениями.

Ключевые слова: внеклассная работа, начальная школа, школьники, физическая культура, учитель, физические упражнения, здоровый образ жизни.

In the article the analysis of the content of extracurricular activities teachers of physical education in elementary school. The basic form of organization of extracurricular activities. The analysis of the structural characteristics of extracurricular physical training teacher in elementary school.

It was found that the class work in elementary school should be directed to adaptation to training; health promotion, training, increase efficiency schoolchildren; physical development and weapons vital motor skills and abilities; forming habits of a healthy lifestyle, positive attitude to physical culture and the need for systematic physical exercise, promoting assimilation of knowledge bases hygiene; development of the emotional sphere, moral and volitional qualities, and aesthetic education.

Keywords: class work, elementary school, high school, physical education teacher, exercise, healthy lifestyle.

Ігор Шостак
(Кіровоград, Україна)

У статті подається теоретичне обґрунтування поняття «культури здоров'я» та його складових і супутніх понять, розкривається їх сутність і зміст.

Аналіз науково-дослідної літератури дозволив виокремити два опорних поняття: «культура» і «здоров’я», а також супутнього поняття «здоровий спосіб життя».

Теоретичне осмислення даної проблеми дало можливість визначити сутність і зміст культури здоров'я як в цілому так і для студентів медичних коледжів.

На основі узагальнених результатів теоретичного аналізу визначаємо культуру здоров'я як невід’ємну складову загальнолюдської культури, формування знань, вмінь і навичок з якої виховують здоровязбережувальну життєдіяльність особистості.

Ключові слова: культура здоров'я, культура, здоров'я, здоровий спосіб життя, студенти медичних коледжів, медичний коледж, позааудиторна діяльність.

В статье дается теоретическое обоснование понятия «культуры здоровья» и его составляющих и сопутствующих понятий, раскрывается их сущность и содержание.

Анализ научно-исследовательской литературы позволил выделить два опорных понятия: «культура» и «здоровье», а также сопутствующего понятие «здоровый образ жизни».

Теоретическое осмысление данной проблемы позволило определить сущность и содержание культуры здоровья как в целом, так и для студентов медицинских колледжей.

На основе обобщенных результатов теоретического анализа определяем культуру здоровья как неотъемлемую составляющую общечеловеческой культуры, формирование знаний, умений и навыков по которой воспитывают здоровую жизнедеятельность личности.

Ключевые слова: культура здоровья, культура, здоровье, здоровый образ жизни, студенты-медики, медицинский колледж, внеаудиторная деятельность.

The article deals with theoretical substantiation of the concept of "health culture" and its components and related concepts, revealed their essence and meaning.

The analysis of the research literature allowed to distinguish supporting two concepts: "culture" and "health" and the accompanying concept of "healthy lifestyle".

Theoretical understanding of the problem made it possible to determine the nature and content of the health culture in general and for students of medical colleges.

Based on the generalized results of theoretical analysis culture of health as an integral part of human culture, the formation of knowledge, abilities and skills which raise healthy individual livelihoods.

Key words: culture of health, culture, health, healthy lifestyles, medical students, medical college, extracurricular activities.

Неля Кравчук
(Умань, Україна)

Анотація

У статті проаналізовано психолого-педагогічні джерела щодо дослідження проблеми формування здоров'язбережувальної компетентності у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Обґрунтовано актуальність даної проблеми в системі освіти України. Розкрито головні чинники формування здоров'язбережувальної компетентності та  змістове наповнення термінів: «компетентність», «здоров'язбережувальна компетентність», «здоров'язбережувальні технології», «здоров'язбережувальне середивище».

Ключові слова: здоров'я,  здоров'язбережувальна компетентність, здоров'язбережувальне середовище, здоров'язбережувальні технології професійна підготовка, майбутні вихователі.

Анотация

В статье сделан анализ психолого-педагогической литературы, посвященной исследованию проблемы формирования здоровьесберегательной компетентности в будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений. Обосновано актуальность данной проблемы в системе образования Украины. Раскрыто главные составляющие формирования здоровьесберегательной компетентности  и содержательное наполнение терминов: «компетентность», «здоровьесберегательная компетентность», «здоровьесберегающие технологии», «здоровьесберегающая среда».

Ключевые слова: здоровье, здоровьесберегающая компетентность, здоровьесберегающая среда, здоровьесберегающие технологии, профессиональная подготовка,  будущие воспитатели.

Annotation

The article analyses psychological and pedagogical resources concerning the problem of  forming  health-preserving competence of future pre-school teachers. The importance of the given problem in the educational system of Ukraine is proved. Themain factors of health-preserving competence and the notion «competence ", "health-preserving competence " is investigated.

Key-words: health, health-preserving competence, professional training, pre-school teachers, health-preserving environment, health-preserving technologies.

Оксана Бунчук
(Україна, Мелітополь)
Юлія Єрмак
(Україна, Мелітополь)

В статті висвітлена культурно-освітня діяльність членів Товариства шкільної освіти та їх внесок у розвиток науково-педагогічної думки 1917-1920 рр. Тематика, досліджена автором, розкриває сутність наукової та просвітницької діяльності А. Лещенка, Т. Лубенця, С. Русової, І. Стешенка, Ф. Сушицького, П. Холодного, та ін. за період діяльності товариства, а також їхні головні досягнення на освітній ниві. Автором, у результаті наукового пошуку, виявлені та досліджені основні напрямки цієї діяльності, а саме: проведення першого і другого Всеукраїнських учительських з’їздів; організація курсів з українознавства і підвищення кваліфікації вчителів; видання наукової літератури та підручників для освітніх закладів; відкриття навчальних закладів; підготовка плану розбудови єдиної школи; розробка навчальних планів та програм дисциплін і т. і.

Ключові слова: А. Лещенко, Т. Лубенець, С. Русова, І. Стешенко, П. Холодний, Ф. Сушицький,члени Товариства шкільної освіти,  Товариство шкільної освіти, науково-педагогічна думка, українська національна школа,  культурно-освітня діяльність.

В статье освещена культурно-просветительская деятельность членов Общества школьного образования и их вклад в развитие научно-педагогической мысли в 1917-1920 гг. Тематика, исследованная автором, раскрывает сущность научной и просветительской деятельности А. Лещенко, Т. Лубенца, С. Русовой, И. Стешенко, Ф. Сушицкого, П. Холодного, и др. за период деятельности общества, а также их главные достижения в системе образования. Автором, в результате научного поиска, выявлены и исследованы основные направления этой деятельности, а именно: проведение первого и второго Всеукраинских учительских съездов; организация курсов украиноведения и повышения квалификации учителей; издание научной литературы и учебников для образовательных учреждений; открытие учебных заведений; подготовка плана развития единой школы; разработка учебных планов и программ дисциплин и т. д.

Ключевые слова: А. Лещенко, Т. Лубенец, С. Русова, И. Стешенко, П. Холодный, Ф. Сушицкий, члены Общества школьного образования, Общество школьного образования, научно-педагогическая мысль, украинская национальная школа, культурно-образовательная деятельность.

The article highlights cultural and educational activities of the Society members the school of education and their contribution to the development of scientific and pedagogical thought in 1917-1920 Themes explored by the author, reveals the essence of scientific and educational activities A. Leshchenko, T. Lubenets', S. Rusova, I. Steshenko, F. Cuchicago, P. Cold, etc. during the period of activities of the society and their main achievements in the field. The author, as a result of scientific research identified and analyzed the main directions of this activity, namely: implementation of the first and second all-Ukrainian teachers ' congresses; organization of Ukrainian studies courses and teacher training; the publication of scientific literature and textbooks for educational institutions; opening of educational institutions; preparation of plan of development of the common schools; development of curricula and programs of disciplines and T. I.

Keywords: A. Leshchenko, V. Lubenets, S. Rusova, I. Steshenko, P. Cool, F. Suchecki, members of the public school education Society school, scientific-pedagogical ideas, the Ukrainian national school, cultural and educational activities.